zaterdag 18 februari 2023

Mijn lifehacks in de keuken




Omdat koken met een Dystonie in mijn linker hand en een Niet Aangeboren hersenletsel sommige handelingen in de keuken wat lastiger maakt, heb ik een hoop handigheidjes en lifehacks voor tijdens het koken verzameld. En laat de keuken nou dè plek zijn waar al veel hulpmiddeltjes gebruikt worden. Koks zijn namelijk meesters in het bedenken van manieren om hun taken sneller en gemakkelijker uit te voeren. 
Dit zijn mijn keuken tips:

1. Door een scheutje azijn of citroensap in het kookwater is je eitje gemakkelijker te pellen. 
2. Druk een teentje knoflook eerst plat met de palm van je hand of onder een breed koksmes. Hierdoor laat het velletje gemakkelijker los
3. Voor veel 'bakrecepten' heb je roomboter op kamertemperatuur nodig. In plaats van de boter een uur van te voren uit de koelkast te halen, kun je de boter ook raspen voordat je het in je recept verwerkt. Hierdoor zal de boter sneller zacht worden. 
4. Maak eerst een prop van je vel bakpapier voordat je het in de bakvorm doet. Hierdoor blijft het wel op zijn plek zitten.
5. Aardappels schillen met één hand is voor mij een uitdaging. Door de hoge spierspanning in mijn linker hand kan ik de aardappel niet goed vasthouden en de aardappel schillen met mijn linkerhand is al helemaal geen goed idee. Als ik een pan aardappels moet koken, koop ik dus een zakje geschilde en voorgekookte aardappels. Als ik maar een paar aardappels nodig heb, schil ik ze zelf. Hiervoor gebruik ik een schilhandje, een draaibare pin die je met een zuignap op je aanrechtblad bevestigt. Hierdoor kun je de aardappel gemakkelijk met één hand en een dunschiller schillen. Hieronder een linkje: 
Schilhandje
6. Staan er gebakken champions op het menu? Kook deze dan een minuutje in een laagje water nadat je ze in plakjes hebt gesneden. Hierdoor drogen ze niet helemaal uit wanneer je ze bakt. 
7. Blikjes met een lipje open ik met een ringblikopener.

8. Ga je een recept volgen met veel stappen? Schrijf ze dan eerst voor jezelf uit. 

Heel veel succes met koken!
 


1 opmerking: