zondag 8 mei 2022

Wafels volgens het recept van mijn oma


Mijn oma bakte vroeger de allerlekkerste wafeltjes voor bij de koffie. Onlangs heb ik het recept bij mijn oom kunnen achterhalen. 

Wat heb je nodig:
* hartvormig wafelijzer
* kom
* mixer
* spatel
* jus lepel ( om het beslag mee in het wafelijzer te scheppen)
* kwastje ( om het wafelijzer mee in te vetten)


* 187 gr. kristalsuiker 
* 187 gr. donkerbruine basterdsuiker
* 250 gr. bloem
* 250 gr. zelfrijzend bakmeel
* 2 zakjes vanillesuiker
* 300 ml. melk
* 125 gr. zachte roomboter
* 4 eieren
* 70 ml. slaolie
* 70 ml. cognac
* 4 eetlepels gestampte muisjes ( de Ruijter)
* 250 gr. rozijnen
* roomboter ( om het wafelijzer me in te vetten)
* snufje zout


Stappenplan:
1. Laat de rozijnen wellen in een kommetje heet water.
2. Mix de eieren met de suiker, de gestampte muisjes en de boter tot een gladde massa. 
3. Voeg de melk lauw toe.
4. Voeg het meel en zelfrijzend bakmeel toe 
5. Voeg alle andere ingrediënten toe en mix het met een handmixer tot een glad beslag. 
6. Spatel de rozijnen door het beslag. 
7. Laat het beslag onder een vochtige doek ca. 
1 1/2 uur rusten.
8. Zet de beslagkom in warm water tijdens het bakken. Dit zorgt ervoor dat het beslag vloeibaar blijft. 

9. Vet het wafelijzer in met boter en bak de wafeltjes in 5 minuten goudbruin.
10. Bewaar de wafeltjes buiten de koelkast in een afgesloten Tupperware bak. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten